Ajuntament de Roses: Diferència entre les revisionsDe Rosespedia
Revisió de 11:14, 28 març 2019
Malgrat tot, fou una incorporació molt breu, atès que el 7 de gener de 1387 el rei retornava al comte Joan I els territoris del comtat d'Empúries. No és fins al 2 de gener de 1402 que Roses passa definitivament a mans de la corona aragonesa. L'11 de febrer del mateix any, el rei Martí confirmava a la vila de Roses els privilegis, usos i costums que anteriorment havia atorgat el rei Pere III, el més interessant dels quals és la capacitat de la universitat per a poder-se organitzar en règim municipal. En els anys successius la vila va ser privilegiada en diferents àmbits de la seva vida comunitària com, per exemple, amb la capacitat de celebrar mercats i fires (1421). En un principi l'organització municipal era formada per dos cònsols escollits per la universitat de veïns, els quals triaven, de comú acord, trenta consellers, quinze per la vila i quinze més del terme municipal o parròquia, que eren renovats anualment. L'exsaculació es realitzava, com era habitual a pràcticament totes les universitats catalanes, cada any, per Sant Andreu, és a dir, el dia 30 de novembre. El Consell de la Universitat es reunia a la botiga o drassana municipal, situada a la plaça del Port, davant les muralles medievals de la vila, just a tocar la platja o, millor dit, realment a la platja, aleshores un espai central de la vida econòmica i social de la població, plenament abocada al mar, al comerç marítim i a la funció de port comtal com a centre operatiu de diversos estols naviliers catalans. La seu del Consell, el 1565, era encara al mateix lloc, malgrat que les obres de construcció de la plaça forta, l’anomenada Ciutadella, feia anys que havien enderrocat una part significativa del barri portuari. Tanmateix, la Guerra de Separació o Guerra dels Segadors suposà un interludi de 24 anys en què l’administració local deixà de funcionar. Les seves competències foren assumides, a pesar de l’abandonament de la població, pel governador militar de la plaça forta. No és fins al 28 d'abril de 1663 que el comte d'Empúries tornava a facultar els habitants de Roses a reconstituir la universitat del lloc. Així, un any després, el 12 d'abril de 1664, el governador general del comtat procedí a insacular i escollir vint-i-un prohoms: set per cada bossa, la de cònsol en cap, la del cònsol segon i, finalment, la del cònsol tercer, amb la finalitat, com transcriu Pere Gifre, "de redificar la política y bon ús tenia dita universitat". L'elecció dels representants de la universitat, a partir d'aquest moment, es farà cada 28 d'abril, en commemoració de la seva restauració. Lentament, es consolida la reconstrucció de la vila –un procés “levantado afanosamente”, en paraules de Josep Pella i Forgas. La comunitat rosinca havia demostrat una certa capacitat de reacció amb l´adquisició del terme de la Garriga i el castell de Bufalaranya (1685), per un import de 4.540 i 1.300 lliures, respectivament, i de l'heretat de la Pla de la Guardiola i de Norfeu (1690), establerts per l'abat d'Amer per un cens irrisori, i que completava les facilitats ofertes l'any 1664 per repoblar la vila. Tot plegat, fa pensar si la Corona, al patrimoni de la qual pertanyia l'abadia, intentava de compensar mínimament les desgràcies patides per la vila. Sigui com sigui, però, el reviscolament també provenia de les pròpies forces humanes de Roses. Alguns indicis així ho permeten afirmar, més enllà de les importants adquisicions esmentades anteriorment. Hom sap que Roses tenia –es podia permetre– un mestre d'escola de gramàtica de manera continuada (1702, 1705, 1707, 1710, 1714); el 1691, la Universitat es reunia encara, com s’esmenta en un contracte signat entre l’esmentada universitat i l’hisendat Martí Coll, d’una part, i l’escultor de Mataró Antoni Riera, de l’altra, per dotar l’església de Santa Maria d’un nou retaule barroc, en una botiga fora de la vila. Els membres del Consell Estret de la Universitat, però, es plantejaven a les darreries de segle construir una nova seu comunal. Tanmateix, poc temps després, a causa del setge que patí Roses (1693-1695), el Consell s’hagué de reunir a l’aire lliure, en una situació certament precària. Els entrebancs bèl·lics al creixement, tanmateix, no poden amagar una realitat que lentament es va imposant: l'increment del nombre d'assistents a les reunions del Consell General és un indicador de l'augment demogràfic de Roses, per exemple. Hi ha dificultats, però no poden aturar la consolidació ferma i decidida de les estructures comunitàries: que el Consell General plantegi la construcció d'una seu per a la universitat, que la població participi l'any 1692 en el bastiment d'un retaule barroc per a l'església o que es comprin dues campanes noves per substituir les robades pel francès l'any 1693 són elements que defineixen la tendència del panorama social i econòmic de Roses a l'entrada del segle XVIII. En tot cas, la situació financera de la Universitat de Roses durant el darrer terç de segle XVII, fortament endeutada a causa del context bèl·lic anterior, fou prou compromesa, fins al punt de mediatitzar o, si es vol, modular el creixement demogràfic de la població fins ben bé la segona dècada de segle XVIII, quan la conjuntura socioeconòmica general permeté un increment poblacional molt destacat. Roses esdevé en aquest període la població que més creix en termes relatius de la demarcació gironina (un 518% entre 1718 i 1787). Les oportunitats comercials que oferia la guarnició militar, juntament amb una diversificació de les opcions econòmiques, reactivaren una població que havia patit amb molta intensitat els estralls bèl·lics del segle XVII. En aquest context, el nou Ajuntament de planta borbònica s’adequà als esquemes polítics del moment. El model de consell català serà substituït a partir del Decret de Nova Planta de 1716 per un esquema d’administració municipal d’origen castellà, controlada per la Monarquia, eina de centralització del poder borbònic i instrument d’uniformització política. Malgrat la manca d’estudis específics sobre la institució local rosinca d'aquest moment, cal pensar raonadament que el funcionament devia ésser perfectament comparable al de la resta d’ajuntaments catalans. Els consells passen a denominar-se ajuntaments i els consellers seran ara regidors. L’Audiència del Principat de Catalunya serà l’òrgan que escollirà els regidors proposats en terna. Tanmateix, la manca de documentació no permet aprofundir massa en l’activitat d’aquest nou ajuntament borbònic. Amb tot, l’esclerosi social del nou sistema polític devia afectar també l’ajuntament rosinc i les tensions polítiques degueren ésser presents. Fos com fos, la seva composició, a partir de la reforma de 1766, era formada per l’alcalde, quatre regidors, dos diputats, un síndic personer i, en algunes relacions, un síndic procurador general. Malgrat tot, cal repetir que la historiografia local no ha parat massa atenció a l’anàlisi de les característiques i al descabdellament històric del municipi borbònic del segle XVIII.
|