|
|
(38 revisions intermèdies per 5 usuaris que no es mostren) |
Línia 1: |
Línia 1: |
| [[categoria: La mar]] | | [[categoria: La mar]] |
| [[categoria: La badia i mar obert]] | | [[categoria: La badia i mar obert]] |
| + | [[Categoria: Locus Amoenus]] |
| | | |
− | Sota la muntanya del Puig-Rom es troba el port de Roses, un dels primers ports pesquers | + | [[Imatge:29129664.jpg|350px|thumb|dreta|Vista del port de Roses, per Enric Brunet]] |
− | de Catalunya. El port pesquer de Roses té una importància històrica en la vida econòmica | + | |
− | de la població de Roses. Durant els anys 60 el port de Roses tal com es coneix encara no | + | Sota la muntanya del [[Puig Rom]] es troba el '''Port de Roses''', un dels ports pesquers més importants de Catalunya. El port pesquer té una importància històrica en la vida econòmica de la població de Roses. |
− | existia perquè les barques fondejaven enmig de la badia.
| + | |
| | | |
| == Història == | | == Història == |
| | | |
− | El port de Roses es fundà l’any 218 aC, quan els romans van desembarcar per primera
| + | La tradició portuària de Roses es remunta a l'antiguitat. Una de les primeres referències es troben l’any 218 aC, quan els romans arriben a la península Ibèrica, atrets sens dubte per les excel.lents condicions naturals i geogràfiques de la badia de Roses, així com per la seva situació estratègica i la seva bona comunicació. |
− | vegada a la península Ibèrica, atrets sens dubte per les excel.lents condicions naturals
| + | |
− | i geogràfiques de la badia de Roses, així com per la seva situació estratègica i la seva
| + | |
− | bona comunicació.En l’època medieval (XIII-XIV) el port de Roses va ser del comtat d’Empúries | + | |
− | i també l’escenari de nombroses batalles navals, la majoria amb tropes franceses.
| + | |
− | Durant els segles XVIII-XIX Roses va ser un dels ports estratègics en la intensa ruta comercial
| + | |
− | de cabotatge amb França i Itàlia.
| + | |
− | En el segle XX, concretament l’any 1902, es va aprovar el primer projecte de port artificial.
| + | |
− | El 1930 es va aprovar un segon projecte que complementava l’anterior. Des dels anys trenta,
| + | |
− | i fins al final dels seixanta, s’hi dugueren a terme successives ampliacions i millores, les quals
| + | |
− | han format el port actual.
| + | |
| | | |
| + | En època medieval el port de Roses era el del Comtat d’Empúries i va ser l'escenari de nombroses batalles navals, la majoria amb tropes franceses. Durant els segles XVIII-XIX Roses va ser un dels ports estratègics en la intensa ruta comercial de cabotatge amb França i Itàlia, així com la sortida i entrada de les empreses empordaneses i garrotxines. |
| + | |
| + | El 1902 es va aprovar el primer projecte de port artificial. El 1930 es va aprovar un segon projecte que complementava el construït a principi del segle. Des dels anys trenta, i fins a l'actualitat, s'han dut a terme successives ampliacions i millores, les quals han format el port actual. |
| | | |
| == El port pesquer en l'actualitat == | | == El port pesquer en l'actualitat == |
| | | |
− | Durant el darrer segle el port de Roses a comportat una evolució històrica, social i | + | Durant el darrer segle el port de Roses ha sigut un dels elements a tenir en compte en l'evolució històrica, social i |
− | econòmica, a on actualment comptem amb l’activitat pesquera.
| + | econòmica del municipi. Actualment es compta amb una activitat pesquera important i ha esdevingut un dels 3 ports pesquers més importants de Catalunya, tant per volum de captures com en nombre de vaixells. |
− | Actualment ha esdevingut un dels 3 ports pesquers més importants de Catalunya, | + | |
− | tant en volum de captures com en nombre de vaixell. | + | En el segle XXI el Port pesquer s'ha obert a la ciutadania i als turistes per ensenyar la seva realitat a través de visites turístiques al llarg de l'any. Una oferta que permet als participants conèixer la cultura marinera, els diferents sistemes i mètodes de pesca, les espècies pròpies del nord de la Mediterrània i els processos posteriors de comercialització i distribució del peix. |
| + | |
| + | ==Significació== |
| + | |
| + | El moll o port és un dels indrets més dinàmics de l'economia rosinca i lloc de treball de centenars de rosincs al llarg del segle XX i XXI. L'indret va ser escollit per [[Antoni Abad Mallol]] com el seu lloc preferit de Roses, i va passar a formar part del projecte [[Locus Amoenus]]. El dia 13 d'octubre de 2018 es va fer una ruta seguint les seves experiències vitals des de la plaça de Sant Pere fins al moll. Per [[Antoni Abad Mallol]] el moll és <blockquote>un lloc on es barregen moltes coses: l'activitat econòmica més frenètica amb la tranquilitat de les converses amb els pescadors jubilats; la importància econòmica de la pesca amb els coneixements antics transmesos de generació en generació. És l'origen i el final de Roses</blockquote> |
| + | |
| + | <videoflash>DlXNeWWlse4</videoflash> |
| | | |
| | | |
Línia 34: |
Línia 33: |
| Port Pesquer, s/n 1048 - Roses | | Port Pesquer, s/n 1048 - Roses |
| | | |
− | == Altres informacions d'interès ==
| + | [[Imatge:Images.jpg|350px|thumb|esquerra|Localització Port de Roses]] |
− | | + | |
− | Des d'aquest mes de maig, i fins a l'octubre, l'àrea de Turisme de Roses ofereix una
| + | |
− | nova edició de visites al Port Pesquer de Roses. Amb aquesta activitat, es permet als
| + | |
− | participants conéixer la cultura marinera, els diferents sistemes de i mètodes de pesca,
| + | |
− | les espècies pròpies del nord de la Mediterrània i els processos posteriors de comercialització
| + | |
− | i distribució del peix.
| + | |
La tradició portuària de Roses es remunta a l'antiguitat. Una de les primeres referències es troben l’any 218 aC, quan els romans arriben a la península Ibèrica, atrets sens dubte per les excel.lents condicions naturals i geogràfiques de la badia de Roses, així com per la seva situació estratègica i la seva bona comunicació.
En època medieval el port de Roses era el del Comtat d’Empúries i va ser l'escenari de nombroses batalles navals, la majoria amb tropes franceses. Durant els segles XVIII-XIX Roses va ser un dels ports estratègics en la intensa ruta comercial de cabotatge amb França i Itàlia, així com la sortida i entrada de les empreses empordaneses i garrotxines.
El 1902 es va aprovar el primer projecte de port artificial. El 1930 es va aprovar un segon projecte que complementava el construït a principi del segle. Des dels anys trenta, i fins a l'actualitat, s'han dut a terme successives ampliacions i millores, les quals han format el port actual.
Durant el darrer segle el port de Roses ha sigut un dels elements a tenir en compte en l'evolució històrica, social i
econòmica del municipi. Actualment es compta amb una activitat pesquera important i ha esdevingut un dels 3 ports pesquers més importants de Catalunya, tant per volum de captures com en nombre de vaixells.
En el segle XXI el Port pesquer s'ha obert a la ciutadania i als turistes per ensenyar la seva realitat a través de visites turístiques al llarg de l'any. Una oferta que permet als participants conèixer la cultura marinera, els diferents sistemes i mètodes de pesca, les espècies pròpies del nord de la Mediterrània i els processos posteriors de comercialització i distribució del peix.
El moll o port és un dels indrets més dinàmics de l'economia rosinca i lloc de treball de centenars de rosincs al llarg del segle XX i XXI. L'indret va ser escollit per
. El dia 13 d'octubre de 2018 es va fer una ruta seguint les seves experiències vitals des de la plaça de Sant Pere fins al moll. Per