Cista del Puig Rodó

De Rosespedia

Dreceres ràpides: navegació, cerca
Lloc on es troba la cista del puig Rodó

La Cista del Puig Rodó és una cista amb túmul bastida en un terreny planer, però just a la cresta del coll amb el mateix nom, per la qual cosa destacava molt en el paisatge. La cambra està encaixada dins de la roca mare. Les lloses del túmul són gairebé totes de pissarra, igual que la base de la cambra.

La cambra era rectangular curta i formava un recinte tancat. Devia d'estar formada per dos suports laterals llargs i dos frontals més curts, dels quals no en queda cap. La coberta tampoc s'ha conservat, devia ser una llosa única de pissarra. Les dimensions internes de la cambra eren longitud: 1,5 metres, amplada: 1 metre. Es desconeix l’alçada.

El túmul té una forma circular-oval d’uns 15 metres de diàmetre i està força ben conservat. La seva alçada original seria d'un metre aproximadament, però actualment només se'n conserven 50 centímetres. Estava format per lloses grans i petites de pissarra més algun bloc de quars, tot relligat amb terra. S’hi ha detectat un possible anell de contenció ja que en el perímetre extern es van documentar unes lloses que probablement tindrien aquesta funció.

Va ser localitzada el 20 d'agost de 1985 per Àngel Bosch, Montse Borràs, Joan Gisbert de Roses i Josep Tarrús. Va ser excavada l'any 1989. Durant l'excavació del túmul van aparèixer dos fragments de ceràmica a mà i un disc de pissarra retallada de 12 cm de diàmetre, similar, en petit, a un altre trobat a la Tomba del General

La cista del puig Rodó està en bona part destruïda encara que durant l’excavació es va comprovar que la base de la cambra i el túmul es trobaven en bon estat.

Pertany a la fase megalítica de l'Alt Empordà-Rosselló, de final del V o principi del IV mil.leni a.C.

Localització[modifica]

Coordenades[modifica]

• GPS: 42º 16' 13" N 3º 13' 14" E
  • Decimals: Lat. 42.27027777777778 Lon. 3.220555555555556
  • UTM: X= 518214 Y=4679954

Mapa[modifica]

Com arribar-hi[modifica]

S'ha d'anar per la carretera Roses a cala Montjoi fins que, passat el dolmen de la Creu d'en Cobertella (a l'esquerra) i el mas Marès (a la dreta) es troba un trencant a l'esquerra, després d'uns dos km, que s'enfila cap al Pla de les Gates. Cal agafar aquesta pista que ens durà fins a aquesta collada, on hi ha la primera cista d'aquesta necròpolis, la del Pla de les Gates. Llavors se segueix durant 375 metres fins que trobem la cista de la Tomba del General, a la dreta del camí. Des d'aquí cal continuar 1,125 km fins que s'arriba al coll del puig Rodó, on hi ha la cista a uns 50 metres de la pista

Bibliografia[modifica]

• ALIAGA, S.; MERCADAL, O., TARRÚS, J., “Les cistes amb túmul del cap de Creus (Alt Empordà)” dins 9è col•loqui Internacional d’Arqueologia de Puigcerdà. Estat de la investigació sobre el neolític a Catalunya. Puigcerdà i Andorra, 1991, Andorra, 1992. Pàgs. 268 – 272.
  • ALIAGA, S.; MERCADAL, O.; TARRÚS, J., “Precisions sobre les cistes amb túmul de cala Montjoi (cap de Creus, Alt Empordà)” dins Travaux de Prehistóire Catalane, vol. 8, Perpinyà, 1992 – 1995. Pàg. 45 – 56.
  • TARRÚS, J.; CHINCHILLA, J. Els monuments megalítics. Quaderns de la revista de Girona, núm. 37, Girona, 1992.
  • TARRÚS I GALTER, Josep, Poblats, dòlmens i menhirs. Els grups megalítics de l’Albera, serra de Rodes i cap de Creus (Alt Empordà, Rosselló i Vallespir Oriental). Girona: Diputació de Girona,2002. Pàg. 85 – 88