Cista del Puig Alt: Diferència entre les revisions

De Rosespedia

Dreceres ràpides: navegació, cerca

Línia 1: Línia 1:
[[Imatge:Cista_palt.jpg|350px|thumb|dreta|Restes de la cista localitzada al costat del puig Alt]]

[[Categoria: Prehistòria]]

Revisió de 12:19, 8 ago 2015

Restes de la cista localitzada al costat del puig Alt

La Cista del Puig Alt és una cista amb túmul, bastida en terreny planer. La cambra estava encaixada dins de la roca mare. Les lloses de la cambra són totes de pissarra. La cambra era rectangular llarga i formava un recinte tancat. Devia d'estar formada per dos frontals curts i per sis laterals, tres per banda, que encara hi són tots. La coberta no s'ha conservat. Devia ser una llosa única de pissarra de dimensions suficients per cobrir la caixa funerària. Les dimensions internes de la cambra són 2 metres de longitud, mig metre d'amplada i només s'han conservat 5 cm d'alçada.

El túmul té forma circular, té un diàmetre d’uns 8 metres i està molt degradat. La seva alçada original devia ser d'un metre, però només se'n conserven 25 cm. Estava format per lloses mitjanes i petites de pissarra més algun bloc de quars, tot relligat amb terra.

La cista va ser localitzada a principi de l'any 1985 per Enric Carreras i Miquel Dídac Piñero, membres del Geseart. Va ser excavada l'any 1988 per Sara Aliaga i no es va trobar cap material arqueològic. Tot i així, es considera que el sepulcre, pel tipus arquitectònic, es va construir entre finals del s.V principis del IV mil•leni a.C.

Es troba en un lloc elevat molt a la vora de la Tomba del general, la cista del Puig Rodó i la cista del Pla de les Gates. La cista del puig Alt, juntament amb aquestes altres properes, formarien una necròpoli que se n’ha dit de Montjoi.

Localització[modifica]

Coordenades[modifica]

• GPS: 42º 16' 21" N 3º 13' 27" E
  • Decimals: Lat. 42.2725 Lon. 3.2241666666666666

Mapa[modifica]

Com arribar-hi[modifica]

S'ha d'anar per la carretera Roses a cala Montjoi fins que, passat el dolmen de la Creu d'en Cobertella (a l'esquerra) i el mas Marés (a la dreta) es troba un trencant a l'esquerra, després d'uns dos km, que s'enfila cap al Pla de les Gates. Cal agafar aquesta pista que ens durà fins a aquesta collada, on hi ha la primera cista d'aquesta necròpolis, la del Pla de les Gates. Llavors se segueix durant 375 metres fins que trobem la cista de la Tomba del General, a la dreta del camí. Des d'aquí cal continuar 1,125 km fins que s'arriba al coll del Puig Rodó, on hi ha la Cista del Puig Rodó. L'últim tram fins a la cista del Puig Alt és d'uns 625 metres, per la mateixa pista, sempre cap al nord-est fins que s'arriba arran del pic més occidental del puig Alt. Allí, a uns 50 metres del camí, es troba aquesta tomba.

Bibliografia[modifica]

• ALIAGA, S.; MERCADAL, O., TARRÚS, J., 1992, “Les cistes amb túmul del cap de Creus (Alt Empordà)” dins 9è col•loqui Internacional d’Arqueologia de Puigcerdà. Estat de la investigació sobre el neolític a Catalunya. Puigcerdà i Andorra, 1991, Andorra, pàgs. 268 – 272.
  • ALIAGA, S.; MERCADAL, O.; TARRÚS, J., 1992 – 1995, “Precisions sobre les cistes amb túmul de cala Montjoi (cap de Creus, Alt Empordà)” dins Travaux de Prehistóire Catalane, vol. 8, Perpinyà, pàg. 45 – 56.
  • TARRÚS, J.; BADIA, J.; BOFARULL, B.; CARRERAS, E; PIÑERO, M.D., 1988, Dòlmens i menhirs. 111 monuments megalítics de l’Alt Empordà i Vallespir Oriental, Guies del Patrimoni Comarcal, 3. Figueres.
  • TARRÚS, J.; CHINCHILLA, J., 1992, Els monuments megalítics. Quaderns de la revista de Girona, núm. 37, Girona.
  • TARRÚS I GALTER, Josep, 2002, Poblats, dòlmens i menhirs. Els grups megalítics de l’Albera, serra de Rodes i cap de Creus (Alt Empordà, Rosselló i Vallespir Oriental), Girona: Diputació de Girona, 2002. Pàg. 89 – 92