Casa Rozés: Diferència entre les revisions

De Rosespedia

Dreceres ràpides: navegació, cerca
Línia 10: Línia 10:
  
  
La '''preservació del paisatge i l'adaptació al terreny''' és fonamental en aquesta obra. Segons el mateix arquitecte, ''El sistema d'esglaonament, en alçada i en horitzontal, sempre adaptar-se al terrenys (que el terreny mai no sembli que se li ha fet mal), i l'elasticitat de la distribució, és el que dóna a un edifici el que ha de tenir: serenitat, no han de ser arbitraris i han de tenir vida''<ref>Memòria de l'expedient de declaració de BIC-Monument de la Casa Rozes, Roses (Alt Empordà p.14 / AMR serie 11.4.1 Declaració i registre de monuments, zones i llocs d'interès històrico-artístic i arqueològic, exp. 153/1992</ref>. També repeteix aquesta mateixa idea de respecte a l'entorn en les converses amb Enric Soria on afirma: ''a mi nunca me han gustado los monumentos. La caza Rozès es un problema muy sencillo. Un programa muy grande, dentro de un terreno muy agreste y pensando en haver el menor daño possible. Es eso sencillamente''<ref> Soria Badia, Enric: Coderch de Sentmenat. Conversaciones, Barcelona, Blume, 1979</ref>  
+
La '''preservació del paisatge i l'adaptació al terreny''' és fonamental en aquesta obra. Segons el mateix arquitecte, ''El sistema d'esglaonament, en alçada i en horitzontal, sempre adaptar-se al terrenys (que el terreny mai no sembli que se li ha fet mal), i l'elasticitat de la distribució, és el que dóna a un edifici el que ha de tenir: serenitat, no han de ser arbitraris i han de tenir vida''<ref>Memòria de l'expedient de declaració de BIC-Monument de la Casa Rozes, Roses (Alt Empordà p.14 / AMR serie 11.4.1 Declaració i registre de monuments, zones i llocs d'interès històrico-artístic i arqueològic, exp. 153/1992</ref>. També repeteix aquesta mateixa idea de respecte a l'entorn en les converses amb Enric Soria on afirma: ''a mi nunca me han gustado los monumentos. La caza Rozès es un problema muy sencillo. Un programa muy grande, dentro de un terreno muy agreste y pensando en haver el menor daño possible. Es eso sencillamente''<ref> Soria Badia, Enric: Coderch de Sentmenat. Conversaciones, Barcelona, Blume, 1979<ref>  
  
  
Línia 30: Línia 30:
  
 
==Significació==
 
==Significació==
La casa Rozes va ser declarada Monument Històrico-artístic Nacional l'any 1992 i està inclosa en el catàleg d'obres inscrites en el corrent arquitectònic del Moviment Modern elaborat per Docomomo. Però, a més a més, des de la seva construcció ha esdevingut un paradigma d'intervenció respectuosa amb l'entorn natural i un exemple d'integració d'arquitectura moderna i paisatge. Sílvia Musqura Felip, a la seva tesi doctoral titulada Les imatges d'un nou paisatge creat per al turisme : la fotografia com a testimoni del paper de l'arquitectura en la transformació del paisatge de la Costa Brava als anys 60
+
La casa Rozes va ser declarada Monument Històrico-artístic Nacional l'any 1992 i està inclosa en el catàleg d'obres inscrites en el corrent arquitectònic del Moviment Modern elaborat per Docomomo. Però, a més a més, des de la seva construcció ha esdevingut un paradigma d'intervenció respectuosa amb l'entorn natural i un exemple d'integració d'arquitectura moderna i paisatge. Sílvia Musqura Felip, a la seva tesi doctoral titulada <ref>Les imatges d'un nou paisatge creat per al turisme : la fotografia com a testimoni del paper de l'arquitectura en la transformació del paisatge de la Costa Brava als anys 60, UPC, 2015, inèdita, pàg.<ref>
  
 
==Localització==
 
==Localització==

Revisió de 09:30, 15 set 2016

Vista lateral de la casa
Alçat del plànol del costat de llevant /AMR
Alçat del plànol del costat oest /AMR
Alçat del plànol del costat sud /AMR


La casa Rozes és una obra de l’arquitecte José Antonio Coderch de Sentmenat. La construcció de la casa va ser encarregada pel doctor Louis Rozes, metge de Perpinyà, per tal que servís com a casa d'estiueig per a ell i la seva família.

L'habitatge va ser construït l'any 1962 seguint els paràmetres i l'estil del corrent Moviment Modern[1] a la punta de l’Almadrava. En aquesta obra, Coderch va professar el seu interès per integrar i organitzar formes geomètriques, tot aprofitant la irregularitat del terreny, i també les relacions amb figures dels orígens més diversos a la cultura mediterrània.[2]. En aquest cas, el desnivell va servir per organitzar els diversos nivells en un constant i rítmic desplaçament lateral.


La preservació del paisatge i l'adaptació al terreny és fonamental en aquesta obra. Segons el mateix arquitecte, El sistema d'esglaonament, en alçada i en horitzontal, sempre adaptar-se al terrenys (que el terreny mai no sembli que se li ha fet mal), i l'elasticitat de la distribució, és el que dóna a un edifici el que ha de tenir: serenitat, no han de ser arbitraris i han de tenir vida[3]. També repeteix aquesta mateixa idea de respecte a l'entorn en les converses amb Enric Soria on afirma: a mi nunca me han gustado los monumentos. La caza Rozès es un problema muy sencillo. Un programa muy grande, dentro de un terreno muy agreste y pensando en haver el menor daño possible. Es eso sencillamenteError de citació: Es tanca el </ref> que manca per una etiqueta <ref></poem></blockquote>


Significació

La casa Rozes va ser declarada Monument Històrico-artístic Nacional l'any 1992 i està inclosa en el catàleg d'obres inscrites en el corrent arquitectònic del Moviment Modern elaborat per Docomomo. Però, a més a més, des de la seva construcció ha esdevingut un paradigma d'intervenció respectuosa amb l'entorn natural i un exemple d'integració d'arquitectura moderna i paisatge. Sílvia Musqura Felip, a la seva tesi doctoral titulada Error de citació: Es tanca el </ref> que manca per una etiqueta <ref>
Error de citació: Hi ha etiquetes <ref> però no s'ha trobat cap etiqueta <references/>